Elegantajai, skaistajai un intelektuālajai Čehijas galvaspilsētai
Prāgai piemīt gan eiropeiskajās vērtībās iesakņojusies identitāte, gan
neatkārtojama, unikāla pievilcība. To nosaka pilsētas ģeogrāfiskā atrašanās
vieta pašā Eiropas sirdī, Prāgas vēsturiskais liktenis, pilsētas iedzīvotāju
mentalitāte un izvēlētā attīstības gaita mūsdienās.
Šarmanta daudzveidība
Par Prāgu man katru dienu atgādina mākslinieciskas fotogrāfijas,
kurās redzama Vltavas tiltu gleznainā panorāma, Sv. Tīna baznīcas gotiskie
torņi, uzraksti latviešu valodā uz sienas Šveika krodziņā Pie kausa,
Vecpilsētas laukuma atraktīvā krāsainība, un tā Prāgas klātbūtne manā ikdienā
akcentē dzīvespriecīgas noskaņas, kas pārpārēm izjūtamas šajā pilsētā, kurai ir
daudzas rakstura šķautnes politiski nozīmīgas galvaspilsētas, akadēmiska
izglītības un zinātnes centra, kultūrvēsturiska spožuma piesātinātas seno
gadsimtu liecinieces, lieliskas atpūtas vietas un industriālas metropoles.
Daudzveidību vēl vairāk akcentē simbioze, ko veido no dienvidaustrumu reģioniem
ienākušais spilgtais, spožais kolorīts un rietumnieciskā sistemātiskumā balstīta
harmonija. Vienlaikus izsmalcināta un sirsnīga, pagātnes vērtības cienoša un
mūsdienīgu stilu izstarojoša, bezrūpīgas jautrības un atraktīvu izaicinājumu
piesātināta, kā arī bezgala poētiska, Prāga spēj apburt un iepriecināt ikvienu
savu ciemiņu, dāvājot neaizmirstamu, skaistu iespaidu klāstu.
Turklāt Prāga ir valdzinoša jebkurā gadalaikā gan Ziemassvētkos, kad pilsētas ainavā dominē gleznainie baznīcu torņi un bieži skan baznīcu zvani, gan rudenī, kad pilsētas parki piešķir dziļu ticamību apzīmējumam Zelta Prāga, gan vasarā, kad šķiet visa vecpilsētas dzīve norit ielās un laukumos, gan pavasarī, kad daudzie, ziedos ieslīguši pilsētas parki atsauc atmiņā simbolisko jēdzienu Prāgas pavasaris. Lai gan esmu bijusi Prāgā jau daudzkārt gan romantiskā aizrautībā, gan lietišķā nopietnībā, es zinu, ka tur atgriezīšos un noteikti atklāšu atkal jaunu šīs pilsētas pievilcības aspektu.
Rīta pastaiga: Hrada un Hradčani, un Malá Strana
Dienu Prāgā ir vērts sākt tur, kur ir aizsācies Prāgas liktenis.
Siltā, skaidrā laikā vērts pabūt augstajā kalnā, kas slejas Vltavas upes krastā,
jau agrā rīta stundā, lai redzētu, kā pilsētu apspīd austrumu pamalē uzlecošās
saules stari. Tādā mirklī gluži ticama šķiet leģenda par ievērojamo kņazi
Libuši, kuras redzētā vīzija apliecinājusi Prāgas uzplaukumu. Rietumslāvu kņaze
Libuše ir reāla vēsturiska persona, kura, apprecoties ar zemnieku jeb zemes
arāju pršemislu likusi pamatus Pršemislovcu dinastijai, kas Prāgā
valdīja līdz pat 14. gadsimta sākumam. (Māksliniecisks Libušes attēls ieraugāms
Vecpilsētā, Kārļa ielas 22/24 nama veidolā, jūgendstilam raksturīgā ziedu
ielokā.)
Prāgas uzplaukumu paredzošās vīzijas īstenošana aizsākusies 9. gadsimtā
līdz ar Prāgas Hradas būvniecību, ko esot īstenojis kņazs Borživojs. Pils
būvniecībai izvēlētā vieta Hradu padarīja par grūti pieejamu militāru
nocietinājumu, ainavas dominanti un arī par nozīmīgu Pršemislovcu zemju
politisko centru. (Vēlāk 14. gadsimtā, kad jau sāka attīstīties apdzīvota vieta
pretējā Vltavas krastā tagadējās vecpilsētas rajonā, ārpus nocietinātās Hradas
pamazām veidojās pilsēta Hradčani.) Arī mūsdienās tieši šajā Vltavas krastā
atrodas valsts politiskās dzīves centrs eleganti askētiskajā pilī darbojas
Čehijas Republikas prezidenta kanceleja, par ko liecina arī goda sardze pie
pils.
Rīta stundās šis rajons ir samērā kluss, kopā ar mums ielās klīst
tikai daži pilsētas viesi, un ir iespējams labi pamanīt rajona arhitektonisko
daudzveidību. Laika gaitā šī Prāgas daļa bijusi saistīta ar valdnieku gaumi
savu zīmogu te atstājušas gan Kārļa IV pilsētas attīstību sekmējušās ambīcijas,
gan Rūdolfa II slavenā ekstravagance. Pilis un baznīcas sadzīvo kaimiņos ar
vēsturiskām militārajām būvēm un dzīvojamajām ēkām, no kurām daudzas pārtapušas
par suvenīru veikaliņiem un mākslas galerijām.
Brīnišķīga Prāgas panorāma paveras no Sv. Vita katedrāles torņa skatu laukuma. Lai tur nokļūtu, jākāpj pa šaurām vītņu kāpnēm tik ilgi, ka, liekas, tūlīt jau debesis būs ar roku aizsniedzamas, bet skats no torņa ir pūļu un laika vērts šķiet, Prāgas tilti un torņi iegulst plaukstās un gaišās rīta debesis ir tepat virs galvas. Sv. Vita katedrāle, ko sāka būvēt 14. gadsimtā un kuras veidolā mūsdienās savijas dažādi arhitektūras stili un laikmetu iezīmes, joprojām tiek atzīta par iespaidīgāko sakrālo celtni pilsētā. Baznīcā ir vērts apmeklēt Sv. Vāclava kapelu, kas bagāta ar daudziem mākslas darbiem, ļauties garīgajām noskaņām, ko raisa no katedrāles mūža aizsākumiem saglabājušās gotiskās velves, un izpētīt spilgtās, krāsainās loga vitrāžas, kurās ietverti daudzām tautām pazīstamie vizuālie elementi un attēlotas reliģijas vēstures epizodes.
Prāgas pievilcību stiprina cilvēku prāta un roku darbošanās
rezultāta, proti, arhitektūras harmonija ar gleznaino dabu, ko raksturo visai
interesantais reljefs. Tā, pēc iziešanas saules gaismā no katedrāles velvēm, mēs
nokāpjam Briežu grāvī, kas atdala 16. gadsimtā veidotos, izcili sakoptos Karaļa
dārzus no Hradas. Izbaudot rāmu pastaigu pa Briežu grāvja celiņiem, uzmanību
piesaista labi pamanāma, cilindriska, balta būve leģendārais Pulvertornis.
Mūsdienās tornī iekārtots muzejs un iespējams apskatīt ekspozīciju, kas vēsta
par tā teiksmaino pagātni. Pirmais tornis Briežu grāvja aizsardzībai uzbūvēts
jau 15. gadsimta nogalē. Par ticamu uzskata faktu, ka tornī savulaik dzīvojis
amatnieks, kurš 16. gadsimtā izgatavojis Prāgas vislielāko zvanu, kas zvanījis
Sv. Vita katedrāles tornī un svēris ap 18 tonnām, bet Hradas nostāsti vēsta
16. gs. nogalē un 17. gadsimta sākumā tornī strādājuši alķīmiķi, cenšoties
pārliecināt savu atbalstītāju Rūdolfu II, ka svinu iespējams pārvērst zeltā,
jautājums vien, cik ilgs laiks tam nepieciešams
Ar zeltu ir saistīta arī gleznainā Zlatá ulička (Zelta
ieliņa), kas mums atklāj Prāgas krāšņo, daudzveidīgo un mainīgo mentalitāti.
Ieliņas pirmie iemītnieki esot bijuši karaļa pils sargi, bet nosaukumu ieliņa
ieguvusi no zeltkaļiem, kuri vēlāk te apmetušies uz dzīvi un darinājuši skaistus
zelta izstrādājumus rotaslietas un interjera elementus. Tomēr saglabājies ne
mazums nostāstu, ka patiesībā ieliņa nosaukumu ieguvusi tādēļ, ka tajā dzīvojuši
no visām pasaules malām Prāgā sabraukušie alķīmiķi, kuri pēc tā paša
ekscentriskā Rūdolfa II pasūtījuma meklējuši zelta iegūšanas noslēpumu... Lai
arī nav zināms, ka pūliņi būtu vainagojušies panākumiem, ievērība, kas piešķirta
alķīmiķiem, sekmējusi pētījumu un arī zinātnes prestižu pilsētā. 20. gadsimtā
sākumā Zelta ieliņa pārtapusi par dzīvojamo rajonu, kuras slavenāko iemītnieku
vidū bijis rakstnieks, ievērojamā romāna Process autors Francs Kafka.
Tagad ieliņa ir suvenīru tirgotavu, mākslas galeriju un nelielu grāmatveikaliņu
pasaule. Zemās, daudzkrāsainās mājiņas atgādina renesanses noskaņas un ieliņa ir
īstā vieta, kur meklēt kādu Prāgas materiālās kultūras paraugu suvenīra
veidolā, jo te mirdz čehu stikls un skan ākstu cepuru zvārgulīši, atrodamas
glezniņas, fotogrāfijas, suvenīrkrūzītes
Prāga kā jau daudzas Eiropas pilsētas visos laikos bijusi
daudzveidīga un kontrastiem bagāta: ir Zelta ieliņas maģiskā gaisotne, kurā
šķietami gadsimtiem ilgi klīst leģendāro alķīmiķu zelta meklētāju tēli un
turpat netālu ir katoļticīgo svētceļojumu centrs 17. gadsimta sakrālās
arhitektūras pērle Sv. Loretas baznīca. Mēs apstājamies laukumā, no kura paveras
skats uz baroka stilā būvēto baznīcu un noklausāmies vairāku desmitu zvanu
spēli, kas ir viens no Prāgas raksturu apliecinošajiem audiālajiem simboliem.
Zvanu spēli klausīties kā parasti ir sanākuši daudzi, daudzi desmiti Prāgas
viesu, kuri ar nepacietību gaida pirmo zvanu spēlēto melodiju un aizrautīgi
fotografē baroka stila zvanu torni. Varbūt daudzus klausītājus pamudinājis
atnākt tautas ticējums, ka Loretas zvanu skaņas spēj dāvāt laimi mīlestībā
Zvanu spēle ir ļoti plaši pazīstama, bet mazāk zināma ir Loretas leģenda, kas
sakņojas katoliskajā ticībā: par Loretu sauc pilsētiņu Itālijā, kurā atradusies
Santa Casa māja, kurā erceņģelis Gabriels pasludinājis Marijai vēsti
par Pestītāja piedzimšanu. Santa Casa kopija ir ietverta Sv. Loretas
baznīcas kompleksā.
Malá Strana jeb Mazais rajons sagaida ar Petršinas parkā
paslēptu noslēpumu: Novērošanas torni, kas ir slavenais Parīzes Eifeļa tornis
miniatūrā. (Eifeļa torņa miniatūro versiju Prāgā uzbūvēja 19. gadsimta nogalē tā
dēvētajai Jubilejas izstādei, tāpat kā funikulieri, kas ved Petršinas kalnā.)
Petršinas parka tornis sniedzas 60 m augstumā. Kad esam uzkāpuši 299 vītņu kāpņu
pakāpienus, tālumā, pāri Prāgas namiem lūkojoties, cenšamies saskatīt Čehijas
augstāko kalnu Sņežku (1602 m v.j.l.).
Hradas un Hradčanu raksturīgais plašums un elitārisms palicis tālu projām, gluži vai citā pasaulē, kad nonākam Kampa salā vienā no ainaviski pievilcīgākajiem un Prāgas iedzīvotāju iemīļotākajiem Mazā rajona stūrīšiem. Uz šo rajonu savus viesus parasti ved pilsētnieki, vēloties parādīt kaut ko vairāk par tipiskajām tūristu takām, un te parasti atnāk ceļotāji, kuriem piemīt brīvais pētnieka gars.
Kampa salas robežupe ir Čertovka (Velna straume) drūmā
nosaukuma iemesls neesot vis straumes ūdeņu bīstamība vai atvari, bet gan
leģenda, ka 19. gadsimtā māja šīs Vltavas attekas malā piederējusi dāmai ar
velnišķīgi liekulīgu un savtīgu aprēķinātājas raksturu, kā dēļ tad arī kaimiņi
ūdens straumei devuši šādu nosaukumu, savukārt velnenes māja iedēvēta par
U velký kolbasy (Pie lielās desas) ne tādēļ, ka tur būtu bijis
krogs, bet asociāciju, ko raisījis velnenes vizuālais tēls, dēļ, jo
velnene bijusi visai iespaidīga kā garumā, tā platumā. (Prāgas
iedzīvotajiem visos laikos piemitusi asprātība, un tēlainu namu nosaukumu
piešķiršana ir Prāgas pilsētvidei visai raksturīga iezīme. Tā piemēram, Mazajā
rajonā atrodams nams Pie trim strausiem, kurā savulaik esot atvērta
Prāgas pirmā kafejnīca, un arī citiem namiem vēl no tiem laikiem, kad pilsētā
nebija izplatīta ēku numurēšana, saglabājušies senie, asprātīgie nosaukumi un
gleznainas namu atpazīšanas zīmes, piemēram, Pie zaļā vēža, Pie baltā
gulbja un citi.)
Čertovkas ūdeņus pilsētnieki ir izmantojuši lietderīgi, liekot griezties
vairāku dzirnavu ratiem, un vēl mūsdienās skatu pār attekas ūdeņiem izdaiļo
Lielā klostera dzirnavu rata veidols. Bet uz Lielā klostera sienas ieraugāms
visai neparasts grafiti mākslas darbs slavenā 20. gadsimta mūziķa Džona
Lenona portrets.
Vietām Kampa sala ļauj izjust Venēcijai raksturīgās noskaņas tās abos krastos mēs ieraugam gleznainas 17. gadsimta ēkas, bet vecie pils dārzi tagad pārtapuši rāmu mieru dāvājošā parkā. Kampa salas rajonā ir vairākas kafejnīcas, kur, ja klāt jau pielavījies izsalkums, iespējams paēst. Maltiešu laukumā izveidojies elitārs ārvalstu vēstniecību rajons un Prāgā ļoti iecienīta kultūras pasākumu norises vieta.
Mazā rajona lepnums ir Vallenšteina pils. Pils īpašnieks
Albrehts Vallenšteins ir visai leģendāra persona Prāgas 16.- 17. gadsimta
vēsturē. Iemantojis slavu ar savām uzvaram Trīsdesmit gadu kara laikā, cīnoties
pret protestantiem, Vallenšteins esot nolēmis kļūt par visas Bohēmijas
valdnieku, bet par savām godkārīgajām ambīcijām arī samaksājis ar savu dzīvību
(tiek uzskatīts, ka viņu nogalināja politiskā atentātā) un par savu grezno
baroka stila pili, kurai iespaidīgumā bija jāpārspēj Hrada, varēja jūsmot vien
četrus gadus. Bet slavenā karotāja godkāre Prāgai mantojumā atstājusi vienu no
Eiropā skaistākajām baroka stila rezidencēm, ko rotā arī izcili ainavisks dārzs.
Dienas vidus: pāri upei pa Kārļa tiltu
Kas nav gājis pāri Kārļa tiltam, tas nav bijis Prāgā! Tā šajā
pilsētā mēdz teikt, atzīstot vairāk nekā 500 m garo gājēju tiltu par slavenāko
pilsētas simbolu. Tilta vēsture, pēc karaļa Kārļa IV rīkojuma, aizsākusies 14.
gadsimta vidū. (2007. gada vasarā vērienīgi tika svinēta tilta 650. gadu
jubileja.) Karaļa, kura valdīšanas laikā Prāga pieredzēja ievērojamu uzplaukumu,
vārdā nosauktais tilts, sākot no 17. gadsimta, tika izgreznots ar dažādu gan
visā kristīgajā pasaulē pazīstamu, gan reģionāla mēroga slavenu svēto statujām
(nostāsts vēsta, ka tilta izgreznošana ar skulptūrām aizsākusies, jo Prāgas
iedzīvotāji vēlējušies uzsvērt savas pilsētas nozīmību un izveidot Itālijas
metropoles Romas Sv. Eņģeļa tilta līdzinieku). Pirmā uz Kārļa tilta novietotā
skulptūra arī šodien ir slavenākā no visām, un tajā attēlots Sv. Jans Nepomuks
garīdznieks, kas 14. gadsimta nogalē, saskaņā ar karaļa Vāclava IV pavēli, esot
noslīcināts Vltavā, bet vēlāk kanonizēts par svēto. Vēl šodien pastāv ticējums,
ka, pieskaroties skulptūrai un klusībā izsakot vēlēšanos, tā piepildās. Cilvēkos
mūžam dzīvās ticības bet ja nu mana vēlēšanās piepildās vadītodaudzo roku
pieskārieni skulptūru ir nopulējuši spožu (protams, es arī uzticēju Sv. Janam
Nepomukam savu vēlēšanos, un jāatzīst tā piepildījās!)
Uz tilta gājējus sagaida Sv. Jāzeps, Sv. Jānis Kristītājs, Sv.
Ludmila, Sv. Vāclavs, Sv. Vits un citi, to vidū arī čehu zemes sakrālais
aizgādnis Sv. Prokops un slāvu misionāri Sv. Kirils un Sv. Metodijs, kuru
piemiņas diena 5. jūlijs Čehijā ir valsts svētki.
Lai nu kā, bet tiltu, šķiet, liktenis sargā, jo tas necerēti veiksmīgi pārcieta 2002. gada lielos plūdus, kad parasti rāmā Vltava izgāja no krastiem, nodarot Prāgai lielus postījumus.
Kārļa tilta lepnums ir arī gotikas stilā būvētais vecpilsētas puses tornis, bet, tālāk gar Vltavu krastu apbūvē izpaužas pilsētas arhitektoniskā daudzveidība: tur ir gan tādas daudzus gadsimtus senas celtnes kā Klementinum kādreizējo jezuītu izglītības centrs, čehu nācijas nacionālās pašapziņas simbols Nacionālais teātris, krasta nocietinājumu torņi un Mazā kvartāla ūdenstorņi, kā arī modernās arhitektūras stilīgo tendenču apliecinājums dejojošais Džindžeras un Freda nams.
Pēcpusdiena: atklāsmes Vecpilsētā
Tikai 18. gadsimtā Hrada, Hradčani, Vecpilsēta un Jaunpilsēta
oficiāli tika apvienotas vienā pilsētā. Vēl mūsdienās dinamiskā noskaņa un
nevaldāmi mutuļojošais dzīvesprieks, kas valda Vecpilsētas ieliņās un laukumos,
atšķiras no Vltavas pretējā krasta rajonu atturīgās elegances. (2009. gadā,
salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, Prāgas ārvalstu viesu skaits gan sarucis;
iemesls tam, protams, ir globālā ekonomiskā krīze un pieaugusī dārdzība, ko
noteicis Čehijas kronas vērtības kāpums.) Bet burzmas neesamība var palīdzēt
izbaudīt Prāgas vecpilsētas poēziju.
Šķērsojuši Kārļa tiltu, mēs apstājamies pie Prāgas Rātsnama un kopā ar citiem pilsētas viesiem gaidām mirkļus līdz pilnai stundai, kad pulkstenī gluži kā uz skatuves pavērsies vesela izrāde atgādinājums par aizgājušo gadsimtu pasaules redzējuma klātesamību mūsdienu pasaulē. Izrāde sākas, 12 apustuļi veic savu ceļu, izrādi papildina Nāve (Memento mori kā mēdz teikt), Turks (šķiet, savulaik neticīgo svešinieku simbols) un divu visos laikos cilvēkiem piemītošu trūkumu personifikācijas Iedomība un Alkatība. Izrāde beidzās, nodziedot gailim. Pulksteni visnotaļ interesantu padara arī tas, ka tā ciparnīcā ietverts gan romiešu, gan arābu ciparu aplis, turklāt šis astronomiskais pulkstenis atklāj arī 15. gadsimta priekšstatu par Visuma uzbūvi, tā centrā attēlojot Zemi, kam līdzās ir Saule un Mēness. Pulkstenī redzams ir arī Saules un Mēness ceļš cauri 12 zodiaka zīmēm (kas gan izdomājis, ka reliģija un astroloģija ir nesavienojamas? Lūk, Prāgas simbolā sadzīvo apustuļi un zodiaka zīmes ) Pulkstenis esot vairakkārt labots, bet zināms, ka tā pirmais variants tapis ap 1490. gadu.
Prāga viennozīmīgi ir torņu pilsēta, kas ļauj katrā rajonā atrast savu
skatu punktu. Vecpilsētas rajonā šāda vieta, no kurienes vērot apkārtējo
panorāmu, ir Rātsnama tornis, kas būvēts jau 14. gadsimtā, turklāt torni ieskauj
galerija lielisks skatu laukums.
Vecpilsētas arhitektoniskā dominante ir Sv.Tīna baznīcas divi majestātiskie, daudziem maziem tornīšiem rotātie torņi. Gotiskajai celtnei piemīt gleznaina pievilcība, ko veido vertikālo, pretī debesīm (jeb gara lidojumam) vērsto līniju un silto zemes toņu simbioze. Pieejot tuvāk baznīcai, ieraugām arī tās centrālo rotājumu zeltītu Jaunavas Marijas tēlu (dievnama pilns nosaukums ir Sv. Tīna Jaunavas Marijas baznīca). Baznīcu unikālu padara tas, ka tajā apbedīts 16. gadsimta dāņu astronoms Tiho Brahe taču svešinieks un, kā nostāsti vēsta, brīvdomīgs zinātnieks.
Vecpilsētas laukums pie baznīcas ikvienu atnācēju uzņem kā mīļi
gaidītu ciemiņu un arī mūsdienās apliecina mūžseno tirgošanās azartu. Tur līdzās
sarindojušās suvenīru tirgotavas, kafejnīcas un mākslas galerijas un uzbūvēta
estrāde koncertiem un svētku uzvedumiem. Ainavu izraibina arī brīvdabas paēšanas
vietu krāsainās nojumes
. Protams, te mājīgi jūtas ikviens pilsētas viesis, jo
tieši viesiem šis rajons arī dzīvo. Vienlaikus tas ir arī arhitektūras muzejs,
kurā var aplūkot romānikas, gotikas, renesanses laikmetu iezīmes. Bet namu
nosaukumi mums atkal rāda Prāgas iedzīvotājiem raksturīgo asprātību, piemēram,
Pie rudās lapsas, Pie vērša, Pie akmens auna un citi. Vecpilsētas laukumā
ieraugām Prāgas un čehu kultūras dzīvei raksturīgās zīmes, ko atklāj rakstnieka
Franca Kafkas galerija un Čehu stikla muzejs Melantriha pasāžā čehu stikls
tiek atzīts par šīs valsts trauslo, bet respektējamo simbolu.
Ieskatoties vērīgāk, aiz spilgtajām kafejnīcu un suvenīru veikaliņu
nojumēm, Vecpilsētas laukumā mēs atklājam vienu no nozīmīgākajām Prāgas
vēsturiskā likteņa līnijām jau kopš 1915. gada laukumā slejas piemineklis
baznīcas reformatoram, Prāgas Universitātes rektoram, par čehu nācijas varoni
atzītajam Janam Husam. 1415. gadā brīvdomīgais rektors tika pasludināts par
ķeceri un sadedzināts sārtā (Čehijā katoļu baznīcas kritika aizsākās vairāk nekā
simt gadu pirms Lutera reformācijas Vācijā). Piemineklis, kas tika atklāts Jana
Husa nāves 500 gadadienā, apliecināja ne tikai pagātnes varoņa atceri, bet arī
tajā laikā visai aktuālās čehu nacionālās pašapziņas un valstiskuma centienu
alkas, kas ir visnotaļ radniecīgas latviešu nacionālajai Atmodai un tālaika
vēlmei likt pamatus neatkarīgai Latvijas valstij. Jana Husa nāves diena 6.
jūlijs arī mūsdienās Čehijā ir valsts svētki. Lai izprastu Prāgas un Čehijas
identitāti, vērts paturēt prātā divus čehiem nozīmīgus datumus 1918. gada 28.
oktobri, kad, sabrūkot Austroungārijai, tika nodibināta neatkarīga valsts
Čehoslovākijas Republika un 1993. gada 1. janvāri, kad Eiropas kartē parādījās
divas patstāvīgas valstis Čehija un Slovākija.
Turpat netālu atrodam pilsētas liktenī nozīmīgo Prāgas universitāti,
kurā savulaik virmojušas reformācijas idejas. Universitāte, dēvēta par
Karolinum, jo dibināta Kārļa IV valdīšanas laikā 1348. gadā, tiek
uzskatīta par vecāko universitāti Eiropas centrālajā daļā. Kaimiņos Prāgas
universitātei ieraugām Stavovské divadlo Sabiedriskā teātra
neoklasicisma stila ēku, kurai piemīt apbrīnojama arhitektoniskā harmonija,
simetriskums un izsmalcinātība, bet ievērojamu to padara ne tikai vizuālā
pievilcība, bet divi nozīmīgi vēsturiskie notikumi, par kuriem pilsētas viesus
gatavs informēt gandrīz katrs Prāgas iemītnieks 1787. gadā savas operas
Dons Žuans pirmizrādi te diriģējis Volfgangs Amadejs Mocarts, bet čehu
nacionālās atmodas laikā, 1834. gadā šajā teātrī rādīts iestudējums, kura
dziesma Kur manas mājas (Kde domov můj) ieguvusi plašu popularitāti
patriotiski noskaņoto čehu vidū un atzīta par nacionālo himnu.
Vecpilsētas laukumā izvēlamies vietu, kur pusdienot, un nogaršojam slaveno čehu nacionālo ēdienu maizes knēdeļus ar liellopu gaļu un neiztrūkstošajām brūklenēm.
Kaimiņos Vecpilsētai, Vltavas piekrastē atrodas vēsturiskais Prāgas
Ebreju kvartāls, saukts Josefov (par godu imperatoram Jozefam II). Ebreju
kvartālā nevar neapmeklēt Staronovas sinagogu šī 13. gadsimta otrajā pusē
uzbūvētā ēka ir vecākā sinagoga Eiropā un spilgta gotikas laikmeta liecība.
Turklāt ar sinagogu saistās populārā leģenda par golemu. 16. gadsimtā
ievērojamais tālaika zinātnieks rabīns Levs esot radījis no māliem veidotu un
atdzīvinātu cilvēka figūru golemu, kura pēc atdzīvināšanas ne tikai
sekojusi sava radītāja norādījumiem, bet arī apliecinājusi savu gribu un
raksturu, kas laikam gan nav bijis īpaši patīkams, tāpēc atkal pārvērsta
nedzīvas figūras veidolā. Leģendai par golemu ir daudz dažādu variantu un
tā plaši integrējusies vēlāko gadsimtu mākslā.
Novakare: valstiskuma simboli Nové Město
Mūsdienu Prāgas kultūras dzīves centrs ir elegantais Vāclava laukums, kurā
nonākot, ieraugām pašu Sv. Vāclavu, kurš savas valdīšanas laikā 10. gadsimtā
sekmējis čehu valsts izveidošanos. Senatnē šis laukums bijis zirgu tirgus vieta,
tagad zirgs ieraugāms vien, lūkojoties uz iespaidīgo Vaclāva pieminekli. Šodien
šis ir prestižu viesnīcu un elegantu restorānu kvartāls, te mēs izpētām Prāgas
jūgendstilu, kas atklājas, piemēram, elitārās viesnīcas Hotel Evropa
veidolā. Bet daudziem Prāgas iedzīvotājiem Vāclava laukums ir nozīmīgākā Prāgas
nesenās vēstures atceres vieta, jo šajā laukumā 1989. gadā aizsākās čehu
Samta revolūcija. Turklāt laukuma tuvumā ieraugāms neorenesanses stilā
būvētais čehu nacionālās pašapziņas apliecinājums Nacionālais muzejs, kas pauž
čehu lepnumu par savu kultūru, zinātni un arhitektūru. Muzeja apmeklējums aizņem
ne vienu stundu vien, bet ir patiesa Čehijas dabas radīto un cilvēku darināto
dārgumu iepazīšana.
Pulksten sešos: Pie kausa!
Pulksten sešos vakarā ir jābūt krodziņā Pie kausa (U
Kaliha), lai tur sastaptu Šveiku jau daudzus gadu desmitus nemainīgi
populāro Prāgas simbolu, kas daudziem īpaši aktuāls šķiet patlaban, kad
treknos gadus nomainījuši liesie un apkārt gana daudz bezjēdzības
un absurda. Jaroslava Hašeka grāmatas Krietnā kareivja Šveika dēkas pasaules
karā varonis Šveiks laika ritējumam neatņemamā aktualitātē apliecina savu
dzīvesprieku un viegli ironisko humoru, ko lieliski raksturo Šveika izteiktais
aicinājums tikties pulksten sešos pēc kara krodziņā Pie kausa. Un
solījums ir pildīts!
Ierodoties krodziņā Pie kausaŠveika klātbūtne ir labi
pamanāma: Šveiks raugās uz mums no attēla pie sienas; ēdienkartē tiek piedāvāts,
piemēram, bifšteks a la Lieutenant Lukaš (nu kurš gan neatceras leitnantu
Lukašu!), te pārdod T-kreklus un pastkartes par Šveika tēmu, protams, ir arī
kauss, patiesībā, daudzi kausi, kuros tiek liets slavenais čehu alus Pilsner
Urquell. Interjeru izdaiļo zīmējumi un uzraksti uz sienām, jo krodziņā reiz
iesakņojās tradīcija viesiem parakstīties uz rudās sienas lai zinātu, kas tad
bijis šeit atnācis satikt Šveiku.Savulaik, svinot Prāgā laiku starp
Ziemassvētkiem un Jauno gadu, mēs ar draugu uz krodziņa sienas izlasījām daudzu
jo daudzu valstu viesu parakstus, un es ar prieku ziedoju sarkanu lūpu zīmuli
parakstīšanās tradīcijas īstenošanai, jo tā apliecina optimistisko pārliecību
kaut pēc kara, pulksten sešos mēs tiksimies Pie kausa un
viss būs kārtībā!
Dienas izskaņa: Muzikālās strūklakas
Muzikālās strūklakas ir Prāgas romantisma esence. Muzikālo strūklaku
koncerts jāapmeklē vēlu vakarā, kad jau satumsis. Un tad elpa saviļņojumā
aizraujas ikvienam, ūdenim sākot dejot, harmoniski saplūstot ar mūzikas
melodijām vienotā veselumā un starojot mirdzošos toņos pret naksnīgajām Prāgas
debesīm! Izrāžu programma ir plaša. Mūzikas iedvesmots, daudzkrāsainas gaismas
apmirdzēts, strūklaku ūdens izdejo nemirstību ieguvušu klasiķu Bēthovena,
Dvoržāka, Čaikovska, Pučīni, Bizē un Mocarta mūziku, ansambļa Queen
populārās 20. gadsimta roka balādes, misticisma caurstrāvotās Vangeļa melodijas,
pasaulslavenu kino mūziku un citus skaņdarbus. Un visās izrādēs, mūzikai
piepildot pasauli, krāsas un gaismēnu saspēlei rotaļājoties uz ūdens fona,
iespējams atklāt mākslas, mūzikas un ūdens skaistuma saskaņas radītu maģisku
burvību.
Man ir laimējies izbaudīt muzikālo strūklaku izrādi, dažādiem
skaņdarbiem skanot, bet iespaidīgākais un Prāgā visiederīgākais ir muzikālo
strūklaku priekšnesums, skanot čehu komponista Bedržiha Smetanas skaņdarbam
Má Vlast (Mana Dzimtene). Smetana vēsture iegājis ar to, ka viņa
mūzika sekmējusi čehu nacionālās pašapziņas apjausmu, un šis simfonisko poēmu
cikls ir viens no slavenākajiem komponista darbiem (līdzīgi kā Jana Sibēliusa
mūzika, it īpaši skaņdarbs Somija, sekmēja somu nacionālās pašapziņas
stiprināšanos).Muzikālo strūklaku izrādē, skanot Smetanas mūzikai, atklājas
Čehijas galvaspilsētas Prāgas eiropeiskā, brīvdomīgā, pašapzinīgā, brīžiem
jautrā, brīžiem aizrautīgā un ļoti romantiskā būtība, kas, reiz iepazīta,
ikvienam Prāgas viesim kļūst par vērtīgu ieguvumu visai dzīvei, jo stiprina mūsu
dzīvesprieku un ticību pasaules skaistumam.
Magda Riekstiņa